Stigmatisering:
Som en del af vores problemformulering, har vi valgt at kigge på, hvordan vi i det tværprofessionelle samarbejde, bedst kan sikre at den enkelte familie får de bedste vilkår for at mestre den nye livssituation, og undgå en stigmatisering af det enkelte barn.
I forhold til begrebet stigmatisering, har vi valgt at kigge på Goffmanns teori. Goffmann definere stigmatiseringen som: en uønsket egenskab, der får en form for overstatus, hvilket vil sige at den stigmatisering en pågældende person vil få på sig, vil være den status personen nu bliver kendt under, altså bliver den uønskede egenskab, gjort til en del af personens identitet.
Stigmatisering er med til at man ofte - helt ubevist, ser bort fra en persons egenskaber og det medfører nogle gange en ubevidst diskrimination, der kan have stor påvirkning af et individ. (14.)
Børn med diabetes og stigmatisering:
Vores overordnede problemstilling, omhandler børn i alderen 5 – 7 år, der får konstateret diabetes.
Diabetes er for mange en ukendt sygdom med mange fordomme, og når børn får diagnosen type 1 diabetes, vil der ske en naturlig ændring i barnets liv, hvilket kan være udfordrende, ikke mindst for barnet og barnets familie – men også for omgivelserne i generel forstand. Barnet, familien og omgivelserne, skal pludselig forholde sig til, at en kronisk sygdom nu er en del af livssituationen.
Som en del af vores problemformulering, har vi valgt at kigge på, hvordan vi i det tværprofessionelle samarbejde, bedst kan sikre at den enkelte familie får de bedste vilkår for at mestre den nye livssituation, og undgå en stigmatisering af det enkelte barn.
I forhold til begrebet stigmatisering, har vi valgt at kigge på Goffmanns teori. Goffmann definere stigmatiseringen som: en uønsket egenskab, der får en form for overstatus, hvilket vil sige at den stigmatisering en pågældende person vil få på sig, vil være den status personen nu bliver kendt under, altså bliver den uønskede egenskab, gjort til en del af personens identitet.
Stigmatisering er med til at man ofte - helt ubevist, ser bort fra en persons egenskaber og det medfører nogle gange en ubevidst diskrimination, der kan have stor påvirkning af et individ. (14.)
Børn med diabetes og stigmatisering:
Vores overordnede problemstilling, omhandler børn i alderen 5 – 7 år, der får konstateret diabetes.
Diabetes er for mange en ukendt sygdom med mange fordomme, og når børn får diagnosen type 1 diabetes, vil der ske en naturlig ændring i barnets liv, hvilket kan være udfordrende, ikke mindst for barnet og barnets familie – men også for omgivelserne i generel forstand. Barnet, familien og omgivelserne, skal pludselig forholde sig til, at en kronisk sygdom nu er en del af livssituationen.
I forhold til begrebet stigmatisering, og med udgangspunkt i et
barn med diabetes, ser man en tydelig tendens til at børnene udsættes for stigmatisering. Dette kan både skyldes en generel uvidenhed omkring sygdommen, mens misforståelser og fordomme også har indflydelse. Som der nævnes i
interviewet med diabetes sygeplejersken, opleves der at børnene med diabetes
bliver gjort til noget særligt, og ”sat i bås”.
Kommentarer
Send en kommentar